2 mai 2016

Floarea - Activitati Montessori - Joaca si Explorare

      In fiecare an astept cu nerabdare primavara! O iarna intreaga ma tot gandesc la cat de frumoasa este explozia de vegetatie atunci cand in sfarsit zilele sunt mai lungi si soarele ne incalzeste mai tare cu razele lui calde. Pana in urma cu ceva timp vara era anotimpul meu preferat insa de cativa ani incoace primavara imi este si mai draga! Iernile mi se par lungi si anoste fara prea multa lumina si lipsite de viata, de aceea cand incep sa apara primele semne de primavara sufletul meu tresalta de bucurie!😊

        Astept cu nerabdare momentul in care sa ne plimbam din nou prin padure, sa descoperim primele flori ale primaverii si sa observam indeaproape natura care prinde viata.

     Mai jos am expus cateva dintre activitatile noastre de primavara din anii precedenti insa inainte de toate vreau sa va prezint cateva carti care noua ne plac foarte mult si pe care le puteti folosi cu succes pe tema florilor! Ele reprezinta pentru mine cireasa de pe tort 😃 insa de regula tematicile noastre incep tocmai cu cireasa 😉!!!!


How do flowers grow este o carte de exceptie dupa parerea mea (la fel ca si multe altele de la editura Usborne). Conceputa ingenios, cu clapete care sa ascunda extra-detaliile si raspunsurile la intrebari precum: de unde vin semintele? cum cresc florile? de ce au plantele flori? cartea prezinta intr-un mod inedit partile unei plante iar copiii pot afla multe alte lucruri interesante despre acestea! Ilustratiile bogate si clapetele ofera cunostinte usor de asimilat copiilor curiosi! O recomand cu multa caldura chiar de la varsta de 3 ani.



Un filmulet de prezentare gasiti mai jos (preluat de pe youtube, fisierul original este acesta https://www.youtube.com/watch?v=rFnziwOCNUw





O alta carte de exceptie pe care v-o recomand cu drag este Flowers! Contine ilustratii fermecatoare, clare si pline de culoare (asa cum sunt florile in realitate), text simplu si citet ceea ce o face potrivita si pentru cititorii incepatori de limba engleza! Prin intermediul ei copiii pot afla multe lucruri interesante despre flori precum si despre insectele care le viziteaza, despre cum iau nastere fructele si semintele si care este cea mai mare floare din lume, spre exemplu!




                          

                         


Inca o carticica draga noua, pe care vreau sa v-o recomand este The Tiny Seed, scrisa si ilustrata de Eric Carle (despre care voi scrie mai multe intr-un articol viitor).





                     

1. Explorare in natura


Partea cea mai naturala si mai interesanta din punctul meu de vedere este chiar explorarea directa in natura. In cazul in care detineti o mica carticica despre flori, un atlas sau o enciclopedie, va recomand sa o luati cu voi atunci cand faceti excursii in natura. Astfel, puteti identifica florile pe care le gasiti in drumul vostru si puteti citi mai multe despre acestea chiar acolo, la fata locului. Eu aproape de fiecare data iau astfel de carticele cu mine, chiar daca de cele mai multe ori doar eu citesc din ele, insa cu voce tare astfel incat sa fiu auzita, D. fiind inca greu de oprit din entuziasmul sau in momentul in care se vede inconjurat de libertate.😃 Am convingerea insa ca aceste ritualuri de identificare ale plantelor cu ajutorul cartilor ii vor fi sadite in constiinta sa iar pe masura ce vor trece anii poate va fi si el bucuros sa le reia......sau poate e doar speranta mea?...nu stiu..... insa m-as bucura sa o faca! 😉


Pentru cateva minute se mai opreste si el sa arunce cate o privire in carticica
atunci cand ii arat anumite floricele :)



2. Identificarea florilor cu ajutorul imaginilor


Daca in padure a urmarit cartea si florile doar secvential atunci cand facea cate o pauza din alergat si din explorarea de voie, acasa am reluat fiecare floare gasita si am identificat-o cu ajutorul carticelelor noastre.

Cartile pe care le-am folosit in activitatile noastre le puteti gasi in limba engleza la editura Usborne respectiv ultima dintre ele in limba romana (insa momentan cred ca este stoc epuizat la furnizori) dupa cum urmeaza:Spotter's Guides: Country walks , 

Sunt extrem de reusite astfel ca le recomand cu mare drag!



 

3. Activitate de transfer 


Pentru dezvoltarea motricitatii fine, i-am pus la dispozitie o tava cu o activitate de transfer care fiind si cu apa, a fost o adevarata incantare pentru el!😀
Intr-un bol mai mare am pus apa iar in ea am presarat cateva flori din cele culese in plimbarea noastra prin natura. Alaturat i-am pus la dispozitie un bol mai micut in care sa transfere floricelele cu ajutorul unui infuzor pentru ceai. Activitatea a fost reluata de mai multe ori in decurs de vreo 30 - 40 de minute iar satisfactia a fost pe masura! Este fantastic de cata concentrare dau dovada copiii in astfel de activitati!




4. Partile componente ale unei plante


Pentru aceasta activitate i-am printat niste cartonase Montessori (3-part card) reprezentand partile componente ale unei plante cu ajutorul carora am fixat denumirile acestora si o fisa de ansamblu pe care am folosit-o ca model in "asamblarea" unei plante. I-am pus la dispozitie pentru aceasta o radacina, o tulpina, o floare si frunze de la o planta culeasa din padure. Astfel in paralel cu cartonasele decupate, a asamblat si partile reale ale unei plante.





5. Jocuri distractive 


De aici puteti printa primul joc. In cazul acestuia exista o serie de cartonase cu diverse imagini, iar copilul trebuie sa le aleaga pe acelea care sunt necesare cresterii unei plante. Spre exemplu aerul, soarele, ploaia, solul sunt de folos in timp ce steguletul, bombonelele si celelalte nu. Pentru fiecare cartonas folositor trebuie colorat un patratel de pe fisa, insa fiindca el nu era inca prieten la vremea respectiva cu coloratul, noi am ales sa punem pietricele colorate pe patratelele respective. Acest joc poate fi folosit ca o recapitulare a informatiilor asimilate.
Al doilea joc este unul de recunoastere a formelor geometrice. Din pacate, nu mai gasesc linkul de unde l-am listat insa se poate realiza foarte usor si de mana dupa modelul de mai jos. 





6. Activitati artistice


La acest capitol am realizat cateva activitati pe parcursul mai multor zile desigur, care ne-au ramas ca si o frumoasa amintire! Pe langa faptul ca dezvolta imaginatia si creativitatea, aceste activitati sunt si o buna oportunitate pentru dezvoltarea motricitatii fine la copii.


Activitate de lipire pe carton a partilor componente ale unei plante
(radacina-elastic rotund negru, tulpina-carton verde, frunze-carton verde, floare-hartie de briosa, seminte-seminte de grau)

Am lipit pe fereastra de la balcon o folie autoadeziva insa cu partea lipicioasa in exterior si i-am pus la dispozitie un cosulet cu bucatele mici de hartie creponata in mai multe culori. Tema era sa realizam un tablou/peisaj de primavara.

Tot pe o folie autoadeziva insa careia i-am lipit niste margini din carton ca sa semene cu un mic tablou, a lipit floricele presate. Activitatea a realizat-o pe cutia luminoasa ca sa fie mai atractiva.
Tabloul l-am tinut mult timp expus pe fereastra din camera lui
deoarece in acest fel lumina care venea din spate il ilumina foarte frumos.

Cu ajutorul pietricelelor colorate a realizat niste floricele dupa imaginatia lui.

Deoarece cumparasem candva niste stickere cu flori si fluturasi,
 m-am gandit ca este o buna oportunitate acum sa i le dau sa realizeze un peisaj de primavara.
Aceasta activitate dezvolta foarte bine motricitatea fina.


7. Potrivirea cartonaselor cu flori


Am folosit si un joc de potrivire a imaginilor cu o serie de carduri reprezentand flori. Imaginile au fost decupate din reviste de Baumax (erau prea frumoase ca sa arunc revista fara sa o valorific cumva 😀) dupa care le-am laminat obtinand niste cartonase superbe! A fost o buna oportunitate de a repeta culorile si de a invata denumirile acestor flori.






Despre flori am mai discutat si in articolul "Zambila" pe care va invit sa il parcurgeti!


Iar daca va plac sensory-binurile va puteti inspira din acest articol in care am prezentat si un sensory-bin pentru flori 


Cartile de la editura Usborne le puteti acum comanda si de pe pagina noastra la pret promotional "Activitati si carti educative de la suflet la suflet" iar daca aveti nevoie si de alte recomandari de carte, va stau cu drag la dispozitie!



Dacă va plac articolele noastre, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...