8 mai 2016

Norii si ploaia - lectura si activitati (prima parte) (2 ani si 9 luni)

Deoarece s-au intors din nou ploile, m-am gandit sa scriu pe blog despre activitatile noastre pe aceasta tematica. Ideea acestei teme mi-a venit in urma cu doi ani, in momentul in care am cumparat cartea "The rainy day" de la editura Usborne. Am fost extrem de entuziasmata atunci cand mi-a ajuns in mana deoarece era exact ceea ce cautam sa ii citesc: informatii simple si la obiect!



"The rainy day" este o carte superba de la editura Usborne care pe parcursul celor 24 de pagini ne prezinta o descriere foarte frumoasa si usor accesibila copiilor a fenomenului care se petrece din momentul aparitiei primilor nori de ploaie si pana in momentul aparitiei curcubeului. De asemenea vedem cum procedeaza oamenii , animalele si plantele atunci cand ploua si ce se intampla atunci cand ploaia se opreste. Textul scurt si succint, ilustratiile bogate avand niste culori vibrante ii dau cartii un farmec aparte. In ceea ce priveste calitatea, paginile cartii sunt groase, lucioase si rezista cu usurinta chiar si la manevratul manutelor mici si deseori cu miscari foarte repezi. 

Toate cartile din categoria Picture books sunt pe aceslasi stil. Le recomand cu drag mai ales daca sunteti la inceput cu invatarea limbii engleze!

Cartea a fost una extrem de indragita la noi la vremea respectiva, D.invatand efectiv textul pe dinafara dupa mai multe lecturari! 

La sfarsitul articolului veti gasi un filmulet cu lecturarea cartii, de catre mine si D. Eu citesc o parte iar el spune continuarea, atat cat a dorit atunci cand a avut loc filmarea. In general cand doresc sa filmez un astfel de proces se intampla sa nu fie 100% asa cum are loc de obicei... probabil cunoasteti situatii similare 😂



Cateva fragmente de text:

" Have you ever wondered what clouds are made of? 
Sometimes they look as if you could cuddle them.
But really, they are nothing but wispy mist.
Clouds are made of lots and lots of teeny-tiny water drops.
Inside the clouds, the water drops grow bigger and bigger.
After a while, they grow so big and so heavy, they fall right out of the sky...and it starts to rain."




Dupa ce am parcurs cartea de mai multe ori am avut si cateva activitati legate de aceasta. Mai jos le voi enumera in speranta ca o sa va inspire in joaca cu cei mici.



Sensory-bin reprezentand norii si ploaia


Pentru inceput i-am pregatit un mic sensory-bin care sa imite oarecum norii si ploaia. Astfel, cerul este reprezentat de orez vopsit in albastru, norii sunt reprezentati de ghemotoace de vata iar picaturile de ploaie de niste bilute de sticla. Mi-am amintit si de o tava pe care o aveam cu mici adancituri si astfel am transformat joaca in ceva tipic montessorian: transferul cu lingurita a bilutelor de sticla.









Dupa activitatea de motricitate fina si concentrare cu transferul bilutelor de sticla, evident a urmat si joaca senzoriala de voie cu orez extrem de adorata!






Activitati Montessori de transfer


Precum am mai amintit si cu alte ocazii, activitatile de transfer au rolul de a dezvolta pe langa concentrare coordonarea mainilor si de a rafina miscarile fine. Exista nenumarate ocazii prin care le putem pune la dispozitie astfel de mici activitati. Eu in general includ in activitatile noastre tematice cel putin una. 
In cazul de fata i-am pus la dispozitie doua astfel de activitati (pe langa cea de la sensory-bin). Intr-una i-am oferit pioneze de plastic albastre de la jocul sau mozaic pretinzand ca sunt picaturi de ploaie, iar in cea de-a doua activitate i-am oferit bilute albastre hidrofile tot pe post de picaturi de ploaie. Cu cat materialele oferite sunt mai variate cu atat mai mult putem mentine viu interesul copilului fata de un anumit tip de activitate.







Activitati de motricitate fina


La fel ca si activitatile de transfer si activitatile de motricitate fina ajuta la dezvoltarea coordonarii mainilor si a preciziei miscarilor. Astfel de activitati dezvolta de asemenea concentrarea si rabdarea.
Am decupat un carton albastru sub forma de norisor dupa care l-am perforat pe margini oferindu-i un snur pentru snuruire. Apoi, pe o foaie de hartie am desenat un norisor dupa care am suprapus hartia pe un carton mai gros si moale (de la o cutie) iar cu o pioneza trebuia sa traseze conturul norului punct cu punct.




Am profitat de pietricelele noastre colorate ca sa completam curcubeul descarcat de aici.






Activitati artistice

I-am pus la dispozitie culorile necesare pentru a picta un curcubeu cu degetelele dupa modelul din carte. Pe hartia alba am trasat cu un creion conturul curcubeului penru a-i fi mai usor sa puncteze cu degetelele. Din paharele de plastic colorate a alcatuit de asemenea un curcubeu. 
A doua creatie artistica a constat dintr-un mic tablou pictat pe un carton albastru cu ajutorul unei dischete demachiante si a unui betisor cu vata la capat. 






Activitati matematice


Am printat pe 10 cartonase albastre 10 norisori si am inscris in fiecare cifrele de la 1 la 10. Intr-un cosulet am asezat pionezele de plastic (pe care le-am mai utilizat anterior pe post de picaturi de ploaie) pentru o activitate de asociere cifra - cantitate.








Recunoasterea culorilor


De aici am descarcat niste materiale de potrivire a culorilor pe care le-am asezat intr-o mapa. Am listat si laminat cele doua planse dupa care le-am lipit pe interiorul copertilor unei mape de carton. Pe dosul mapei am lipit un buzunaras in care am depozitat cartonasele.

Ideea jocului este urmatoarea: fiecarei fetite trebuie sa i se aseze in mana umbreluta care i se asorteaza. In fiecare umbreluta se regasesc cele 3 culori existente si pe hainutele fetitelor (pelerina, pantalonasi si cizme). Jocul este unul care solicita atentia precum si recunoasterea culorilor.







Filmuletul in care citim impreuna carticica "The rainy day" .




Sper ca v-a placut prima parte a tematicii noastre referitoare la ploaie si norisori!
 In articolul urmator vom continua cu activitati experimentale si o alta carticica draguta, despre o zi ploioasa!

Pe curand!


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...