27 sept. 2016

12 activitati pentru recunoasterea cifrelor

In articolul precedent (aici) v-am prezentat cateva din activitatile noastre cu privire la asocierile cifra-cantitate urmand ca in cele ce urmeaza sa scriu o lista cu activitatile pe care le-am facut pentru recunoasterea cifrelor.

Consider ca este util ca in prima faza copilul sa inteleaga notiunea de cifra, sa nu invete cifrele mecanic fara sa inteleaga ce e cu ele si la ce folosesc. Pentru aceasta este bine sa ii oferim initial o reprezentare practica, vizuala a unor grupuri de obiecte (la inceput nu foarte multe, se poate incepe cu grupuri de pana la 3, maxim 5 obiecte) carora ulterior sa le asociem simbolul grafic, numit cifra, corespunzator cantitatii de obiecte din multime asa cum am aratat in articolul precedent. In acest mod ii va fi mult mai usor sa inteleaga la un moment dat de ce 5 este mai mare decat 3 sau decat 2, spre exemplu. Odata ce lucrurile sunt clare dupa mai multe astfel de activitati repetate, putem trece si la recunoasterea simbolurilor, mai bine zis la recunoasterea numelui cifrelor. Este un mod excelent de a exersa denumirea cifrelor si in alte limbi. Si de aceasta data posibilitatile de joaca sunt numeroase iar cu putina inspiratie si imaginatie ii veti putea oferi activitati care sa il capteze la maxim. Asadar, mai jos voi enumera cateva din activitatile pe care le-am facut noi in trecut.

1. Recunoasterea cifrelor cu ajutorul cutiei senzoriale cu sare

Pentru aceasta activitate am lipit cu scotch pe spatele unei cutii de plastic transparente niste cartonase in scriptionate cu cifrele de la 1 la 5. Am turnat apoi in cutie sare grunjoasa si am asezat deasupra o pensula (in loc de sare se poate folosi faina de malai spre exemplu insa eu am preferat sarea in ideea in care in momentul jocului se elibereaza particule fine de sare in aer iar sarea e renumita pentru proprietatile sale benefice asupra cailor respiratorii). D.trebuia sa descopere fiecare cifra din tavita, sa o denumeasca iar pentru fiecare reusita lipea cate un smiley pe tabla lui de pluta in dreptul fiecarei cifre descoperite (in poza nu se vede dar pe tabla de pluta avea insirate cartonase mari laminate cu cifrele de la 1 la 5 si pe acestea lipea cate un smiley). Ca sa fie distractiv puteti pune o intrebare de genul: "oare care cifre se ascund in sare? ia sa vedem...." iar copilul va da raspunsul dupa ce va gasi pe rand cifrele. Tin minte ca i-a facut o placere enorma faptul ca la final s-a jucat in voie cu sarea, si-a adus mici recipiente in care turna sare, la inceput cu lingurita iar mai apoi direct cu manuta, astfel ca pana la urma s-a transformat si intr-o joaca senzoriala.


2.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul puzzle-ului din lemn cu cifre

In mod asemanator activitatii de mai sus, de aceasta data am folosit puzzle-ul cu cifre pana la 9. Observati ca aici cifrele incep de la zero, fapt pentru care i-am explicat ce reprezinta simbolul zero si anume faptul ca nu avem nimic, niciun obiect. Ca sa fie mai interesant si captivant, i-am ascuns piesele de la puzzle intr-o cutie de plastic in care am turnat paste colorate pe care le aveam de la o alta activitate. A fost extrem de incantat sa le caute si sa le descopere!


3.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul picturii

Tot o vanatoare de cifre a fost si aceasta doar ca pe hartie. Cu ajutorul unui creion alb cerat am desenat pe o coala de desen niste figuri geometrice (pe acestea le stia deja si l-au captivat foarte mult in acea perioada) in interiorul carora am scris cate o cifra. Foaia era astfel alba fara ca el sa banuiasca nimic. I-am pus la dispozitie o pensula si niste acuarele spunandu-i ca poate picta foaia asa cum doreste. Mare i-a fost surpriza cand a vazut cum apar figurile geometrice cu cifre pe masura ce picta! A denumit apoi rand pe rand toate cifrele intalnite.



4.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul cartonaselor cu cifre

Am folosit mai multe coli de carton colorate pentru a realiza un fel de puzzle jumatati. Fiecare cifra a avut alta culoare de cartonas. Am taiat niste dreptunghiuri din cartoane pe care am scris cifrele de la 1 la 9 iar la final le-am taiat in jumatate. Si aceasta activitate a fost una de succes!


5.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul cuburilor din lemn

Dorind sa ii ofer variante cat mai diversificate pentru aceasta joaca mi-am amintit de cubuletele noastre din lemn si de niste cartonase cu cifre cumparate odata din hipermarket.
Am insirat cartonasele pe masa iar el luand rand pe rand cate un cubulet din cos cauta cifra inscriptionata pe acesta. Cubuletele au inscriptionate diverse lucruri pe cele 6 fete ale lor cum ar fi cifre, litere, imagini cu animale, obiecte, etc. A fost si un bun exercitiu de atentie si concentrare.


6.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul flacoanelor

Pe langa recunoasterea cifrelor, aceasta activitate poate fi si un bun exercitiu de motricitate fina. Baietelul meu a fost captivat de aceste flacoane mici carora trebuia sa le potriveasca capacul. Este una din activitatile pe care le-a reluat de nenumarate ori.


7.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul tablitei magnetice

Daca detineti o astfel de tablita magnetica (noi o avem de la jocul cu cifre si litere magnetice) puteti incropi inca o activitate de recunoastere a cifrelor. Tot ce am facut a fost sa desenez cu carioca conturul cifrelor pe tablita iar alaturat sa ii pun la dispozitie in cosulet cifrele magnetice pentru a le gasi locul potrivit pe tablita. Daca nu detineti o tablita magnetica puteti face acest lucru pe hartie.


8.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul pietricelelor

Ca si activitate de relaxare intr-o seara dar nu numai, i-am oferit pietricelele colorate pe care le aveam de mai demult (puteti folosi orice va place incepand de la pietricele simple, boabe de fasole, porumb, boabe de cafea, orice aveti la indemana) ca sa le insire pe conturul cifrelor relativ mari. Aceste cartonase colorate din spuma inscriptionate cu cifre le-am cumparat din hipermarket dar in lipsa lor se pot face acasa pe hartie sau carton, desenate de mana sau imprimate la o imprimanta. Copilul isi dezvolta astfel rabdarea, simtul estetic si poate reprezenta un prim pas in scrierea ulterioara a cifrelor.


9.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul cifrelor din sare si a pipetei

Tin minte ca vazusem la vremea respectiva pe Pinterest o astfel de activitate insa D.era mic inca pe atunci pentru a o pune in practica. La momentul oportun insa, mi-am amintit de ea si am preluat-o ca si idee. Intr-o tava am asezat o coala de hartie pe care am scris cu creionul 4 cifre, asa cum se observa in imagine (cifrele se pot scrie in ordine sau aleator, cum preferati, eu am facut mai multe astfel de coli ca sa cuprind toate cifrele pana la 9). Peste conturul cifrelor trasat cu creionul am picurat lipici lichid (din flaconul alb cu capac albastru) peste care mai apoi am presarat sare fina din belsug. Aceasta se va lipi de lipici si veti obtine niste "cifre de sare" La final se misca tava pentru ca surplusul de sare sa mearga pe marginile acesteia. I se pune copilului la dispozitie apa colorata (eu am pus vopsea de pictat din tub diluata in apa dar se poate pune si colorant alimentar lichid) si o pipeta. El va picura cu ajutorul acesteia apa colorata peste cifrele de sare iar acestea vor prinde parca viata, efectul vizual fiind unul minunat! De asemenea aceasta activitate implica multa concentrare iar folosirea pipetei va dezvolta muschii mainii.


10.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul jocului "mana oarba"

Intr-una din zile tot gandindu-ma la ce ne-am mai putea juca mi-a venit ideea acestui joc. Aveam niste cuburi de guma primite cadou cand a fost bebelus care pe cele 6 laturi au desenate in relief diverse animale, fructe, cifre, litere. Intr-un saculet de Mos am asezat cele 5 cuburi iar pe covoras am insirat cartonase cu simbolurile cifrelor de la 1 la 5. 
D. introducea manuta in saculet, lua un cub, il scotea afara si cauta pe el cifra inscriptionata, o denumea dupa care o aseza in dreptul cartonasului corespunzator. 
Dupa cum se vede, activitatea i s-a parut foarte haioasa!


11.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul masinutelor

Si cu aceasta ocazie masinutele au fost folosite in activitatile noastre. De pe Pinterest am preluat ideea aceasta. Pe o coala de hartie se deseneaza niste "parcari" numerotate cu cifre de la 1 la 5 - se poate extinde pana la 10 (exista modele mai elaborate cu parcari facute in cutie de carton insa mie atunci imi trebuia ceva simplu si repede de facut) iar pe cateva masinute din dotare se lipesc etichete cu aceleasi cifre. Ideea este simpla: copilul va parca masinutele in parcarea corespunzatoare cifrei inscriptionate. In acelasi timp denumeste cifra masinutei.


12.  Recunoasterea cifrelor cu ajutorul jucariei de plus

Intr-una din zile cand repetam denumirile cifrelor in engleza mi-a venit aceasta idee. Am mai precizat si cu alte ocazii si poate ca acum ma repet, insa activitatile desfasurate cu baietelul meu le faceam pe rand atat in limba maghiara cat si in romana si engleza. 
De aceasta data am folosit toate cartonasele din spuma pe care le aveam, adica 12 la numar (in engleza stia denumirea lui 11 si 12 din cantecelul Hickory-Dickory Dock, preferatul sau la vremea respectiva). Le-am asezat in cerc asa cum se observa in imagine si ne-am folosit de o jucarie de plus, in acest caz un catelus. Asemanator cantecelului cu ceasul, atunci cand eu ziceam o cifra anume (aleator, nu in ordine), D.arunca catelusul pe cifra respectiva, pana epuizam toate cifrele. I-a placut mult si aceasta activitate!



Acestea au fost activitatile facute de noi! Poate voi veti descoperi altele. Important este sa ne simtim bine impreuna cu cei mici in timp ce ne jucam!

Numai bine si mult spor la joaca!

Despre activitatile de asociere cifra-cantitate va invit sa cititi aici.


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...