28 oct. 2016

DEZVOLTAREA SIMTULUI TACTIL (MONTESSORI)


Se știe că o percepție senzorială săracă determină o percepție redusă a realității. Din acest motiv, dezvoltarea senzorială reprezintă una din bazele construirii realității. Maria Montessori consideră că simțurile noastre sunt niște “porți deschise spre lume”, iar “o libertate reală și interioară nu poate fi oferită și nu poate fi nici măcar cucerită; ea poate fi construită de către fiecare doar în sine însuși, ca parte a personalității si de aceea nu poate fi nici pierdută.” Încă din primii ani de viață, dezvoltarea senzorială devine extrem de importantă, pe același loc cu dezvoltarea fizică sau intelectuală. Procesele senzoriale reprezintă baza învățării și experienței copilului.

Prin interactiunea sa cu materialele senzoriale, copilului ii sunt oferite informatiile de baza pentru ca mai apoi el sa poata fi capabil sa clasifice lucrurile din jurul sau prin propriile lui experiente cu mediul care il inconjoara. Maria Montessori a fost de parere ca experientele senzoriale incep inca de la nastere. Astfel prin simturile sale, copilul este capabil sa descopere si sa isi inteleaga mediul in care traieste. Poate de aceea Maria Montesori a numit copilul “explorator senzorial”

Copilul învață despre mediul în care trăiește prin toate cele cinci simțuri ale sale: tactil, auditiv, vizual, olfactiv si gustativ.



Dezvoltarea simtului tactil 

Prin atingerea lucrurilor din jurul său, copilul descoperă lumea texturilor. Luând obiectele în mâini, el primește informații asupra greutății și formei lor. Fără simțul tactil, ar fi ca și cum copilul ar purta mănuși , informația ar fi incompletă și manipularea obiectelor mai puțin precisă. Așadar, simțul tactil îi permite copilului să intre în contact cu ceilalți și cu obiectele, să dezvolte un sentiment de siguranță, să devină conștient de propriul corp și să înregistreze caracteristicile obiectelor din mediul său. 

In activitatile orientate pe simtul tactil copilul invata prin simtul atingerii, al pipaitului. Desi simtul tactil este raspandit pe intreaga suprafata a corpului, activitatile practice oferite copilului sunt limitate la varfurile degetelor sale, permitand astfel concentrarea informatiilor pe o mica parte a corpului sau. 


Cateva exemple de activități pe care le putem face împreuna cu copiii pentru stimularea simtului tactil

  • atunci cand este bebelus si pana spre varsta de 1 an ii putem oferi jucarii/carticele senzoriale care sa contina cat mai multe texturi. De asemenea ii putem oferi “cosulete cu comori” pentru explorat in care sa asezam diverse obiecte de prin casa: mingiute, instrumente muzicale, bucati de materiale, obiecte din natura sau orice avem la indemana dar care sa nu poata fi inghitit, astfel incat sa fie cat mai variata paleta de texturi. Obiectele se pot grupa pe texturi (lemn, metal, tesaturi, etc.) , pe diferite categorii de teme sau pot fi oferite impreuna. 


Cosulete cu comori
 (aceste imagini nu ne apartin, ele sunt preluate de pe internet <E-BAY> intrucat
 la vremea respectiva noi inca nu descoperiseram metoda Montessori)


  • dupa varsta de 1 an si atunci cand copilul nu mai duce materialele la gura i se pot oferi diverse cutii senzoriale (tematice) in care substratul de baza sa fie reprezentat de diferite materiale ca de exemplu fasole, linte, grau, porumb, orez , boabe de cafea sau paste fainoase, malai, sare, bilute hidrofile, etc. Aceste activitati trebuie neaparat sa se desfasoare sub supravegherea parintelui/educatorului! Mai jos sunt cateva exemple de astfel de cutii senzoriale de la activitatile noastre.

cutie senzoriala "norii si ploaia"

cutie senzoriala "viata pe lac"

cutie senzoriala cu tematica culorii galbene

  • dupa varsta de 2-3 ani (recomandarea este de 3 ani insa eu am incercat mai devreme intrucat baietelul meu a acceptat bucuros activitatea insa puteti decide fiecare cand introduceti aceste activitati in functie de disponibilitatea si deschiderea copilului inspre acestea) se pot introduce tablitele tactile. Acestea au scopul de a rafina simtul tactil si indirect de a pregati manuta pentru scris prin atingerea specifica cu degetele a suprafetelor atat neteda cat si aspra.





Tablitele tactile se pot face in casa foarte simplu. Avem nevoie doar de niste bucati de placaj pe care aplicam fasii de hartie abraziva iar partile neacoperite le dam cu lac pentru a fi cat mai netede (la fel cum se observa in fotografii). 

Exista 3 etape de prezentare si anume: 

  1. In prima etapa i se prezinta copilului tablita impartita pe jumatate (o jumatate acoperita cu hartie abraziva iar cealalta jumatate lacuita). I se arata cum sa tina degetele atunci cand “traseaza” de sus in jos partea aspra, respectiv pe cea neteda, iar in timpul demonstratiei i se denumesc termenii de aspru (pentru partea abraziva) si neted (pentru partea lacuita).
  2. In a doua etapa i se prezinta tablita avand aplicate fasii inguste de hartie abraziva de aceeasi granulatie ca si la prima tablita, alternate cu parti lacuite (observati imaginea).
  3. In a treia etapa i se prezinta a treia tablita avand aplicate fasii mai late de hartie abraziva insa de granulatii diferite. Daca la primele doua tablite granulatiile hartiei abrazive erau identice si cu granulatia cea mai mare, la cea de-a treia tablita se pun hartii de granulatii diferite respectandu-se ordinea crescatoare a granulatiei (cea mai mare fiind cea folosita la tablitele anterioare).

(2 ani si 1 luna)
Trasand cu mare atentie 
fasiile de hartie abraziva si fixand termenii de aspru si neted



( 3 ani )


Dupa familiarizarea cu termenii de aspru si neted, mai aspru, si mai aspru, cel mai aspru(de pe ultima tablita) i-am pus la dispozitie setul de tablete tactile. Acestea se confectioneaza in mod asemanator tablitelor tactile de mai sus. Eu i-am pregatit un set a cate 4 perechi de tablete cu granulatii diferite (cele care se regasesc pe a treia tablita tactila). 

In prima faza i-am oferit setul si l-am rugat sa puna tabletele in ordinea descrescatoare a granulatiilor incepand cu granulatia cea mai aspra. Apoi in a doua faza le-a asociat perechea corespunzatoare.


( 3 ani )


Dupa prezentarea tablitelor si a tabletelor tactile se pot introduce materialele texturate.
Acestea pot fi de mai multe tipuri si am sa va arat mai jos ce am folosit noi pentru astfel de activitati.

  • am folosit bucati de materiale decupate din diverse haine vechi pe care nu le mai foloseam (eu nu le-am mai cusut pe margini caci nu stau foarte bine la acest capitol :) insa daca doriti le puteti tivi pe margini ca sa nu se destrame dupa care le calcati ca sa aiba o forma neteda frumoasa, nesifonata). Cu cat sunt mai diversificate materialele folosite ca si textura cu atat este mai bine! Am pregatit perechi din fiecare. Se ia pe rand fiecare bucata de material si se pipaie; prima data ii aratam copilului cum sa lucreze cu ele dupa care il lasam pe el sa faca asta. Dupa ce le-a analizat pe toate, cu ochii inchisi va trebui sa ghiceasca perechea fiecaruia. Prima data va recomand sa lucrati cu vreo 2-3 materiale dupa care sa mariti numarul lor pe masura ce copilul s-a familiarizat cu primele.




(3 ani si 3 luni)
Analizeaza prin pipait bucatile de material asezandu-le una peste cealalta
(este si o activitate buna de motricitate fina)


  • pentru rafinarea cat mai buna a simtului tactil am cumparat si aceasta jucarie de aici care i-a placut extrem de mult baietelului meu (chiar nu credeam ca va avea asa efect cand am cumparat-o! l-a vrajit din prima! ). Jocul contine 10 paharele din lemn cu texturi diferite si o tabla de baza continand aceleasi texturi cu paharelele. Prima data i-am prezentat doar tabla de baza si l-am rugat sa pipaie fiecare textura in parte pentru a memora tactil texturile. Dupa aceasta l-am legat la ochi (asta nu i-a placut asa de mult astfel ca am ales o alta varianta si anume intoarcerea cu fata in jos a paharelor si pipaitul lor fara sa vada ce e inauntru) trebuind sa ghiceasca locul potrivit al paharelor pe tabla de baza in functie de textura fiecaruia. Ori de cate ori i-am propus acest joc a fost foarte incantat. De multe ori il lua el de pe raft si se apuca de joaca ceea ce nu putea decat sa ma bucure nespus de tare!







  • cand fusese mai mic, inainte ca eu sa aflu atat de multe despre metoda Montessori si modul de introducere a anumitor materiale, ii pregatisem niste cartonase senzoriale cu diferite obiecte avute prin casa (cu cat sunt mai variate texturile, cu atat mai bine). Am taiat bucati de carton de aceeasi dimensiune (dintr-o cutie tip ambalaj) pe care cu ajutorul pistolului de lipit cu silicon am lipit diverse obiecte (observati in imaginea de mai jos). Am pregatit un set (perechi) cu diverse obiecte de texturi diferite si un set cu nasturi colorati, pentru ca mi s-a parut o idee frumoasa (nasturii aveau forme sau grosimi diferite iar modul lor de asezare pe cartonas era divers). Am discutat apoi despre ce tip de materiale reprezinta fiecare (plastic, lemn, metal, nylon, burete, vata, etc.). Cand deja era familiarizat cu ele am trecut la urmatoarea etapa si anume ghicirea perechilor.








( 2 ani si 1 luna )
Familiarizarea cu texturile



Joculete 

Dupa familiarizarea copilasului cu aceste materiale si ca si o extensie la aceste activitati puteti sa va jucati cu fiecare dintre materiale (sau cu cele pe care le aveti la indemana acasa) jocul saculetului cu comori. O jumatate dintr-un set se aliniaza pe masuta sau covorasul de lucru iar cealalta jumatate de materiale o ascundeti intr-un saculet. Copilul va introduce mana in saculet si va extrage pe rand unul din obiectele/materialele din acesta iar prin pipait va ghici care ii este perechea corespunzatoare de pe covoras asezandu-l apoi pe covoras in dreptul perechii sale. 









Acest tip de activitate se incadreaza la dezvoltarea simtului stereognostic
(identificarea obiectelor pe baza simtului tactil, pe baza reliefului acestora)



Un alt joculet pe care il puteti face impreuna cu copiii este cel de mai jos. Se iau cateva boluri cu diferite materiale (noi am folosit boabe de fasole alba mai micute, boabe de fasole neagra care aveau o alta forma si erau mai maricele decat cele albe, orez si gris). Puteti folosi insa orice aveti in casa la indemana cu conditia sa se diferentieze unele de altele in privinta texturilor. Copilul, cu ajutorul unei palnii si a unei linguri de transfer pune pe rand in fiecare balon opac o cantitate din fiecare bol. Este si o activitate foarte buna de transfer! Dupa ce fiecare balon a fost umplut cu o cantitate dintr-un material anume pus la dispozitie, se leaga si se pune deoparte. Intre timp copilul este invitat sa pipaie cu mainile in fiecare bol ca sa isi imprime senzatia tactila a fiecarui material. Dupa o astfel de joaca mult indragita se readuc balonasele legate si prin pipait copilul va trebui sa ghiceasca carui bol ii apartine materialul aflat in fiecare balonas.




( 2 ani si 1 luna )




activitatea de asociere


  • alte activitati pe care le puteti face pentru dezvoltarea simtului tactil pot fi spre exemplu mersul cu picioarele goale pe materiale diverse (pietre, conuri de brad, scanduri, scoici,etc). Ii puteti pregati chiar si acasa un astfel de traseu senzorial


( 2 ani ) in pozele din stanga - eram in oras la un eveniment
la care printre alte activitati era si un traseu senzorial
( 2 ani si 6 luni ) in ultima fotografie - traseu din pietre pregatit acasa
la o activitate cu pietre


  • si nu in ultimul rand cand copilasul este mai mare se pot trasa pe spatele lui niste forme cu degetul (spre exemplu un cerc, triunghi, patrat, litere, cifre), copilul trebuind sa identifice ceea ce am desenat.


Vreau sa mai mentionez faptul ca inaintea fiecarei activitati de stimulare senzoriala tactila ce implica degetele sau talpile sa se inceapa cu spalarea cu apa calduta a acestora si uscarea cu un prosop pentru a sensibiliza mai bine terminatiile nervoase din tegumente!



In speranta ca va este de folos articolul, va doresc mult spor la joaca si confectionat materiale pentru cei mici!



In articolele viitoare veti gasi idei pentru :

Dezvoltarea simtului vizual


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...