29 oct. 2016

DEZVOLTAREA SIMTURILOR OLFACTIV SI GUSTATIV (MONTESSORI)


Am scris in primul articol intitulat "DEZVOLTAREA SIMTULUI TACTIL" despre importanta dezvoltarii senzoriale inca de la nastere, pe care Maria Montessori o numea "poarta deschisa spre lume". Daca nu ati citit inca articolul va invit sa accesati cu un simplu click titlul de mai sus. 

In articolul de fata voi scrie despre simtul olfactiv si simtul gustativ vazute prin prisma pedagogiei Montessori. Atat in activitatile bazate pe simtul olfactiv cat si in cele bazate pe simtul gustativ, copilului nu ii este oferita intreaga paleta de gusturi sau mirosuri insa se incearca exersarea abilitatilor de distingere a unui gust fata de altul sau al unui miros fata de altul, in final copilul fiind capabil sa distinga sau sa asocieze gusturile si mirosurile intalnite in mediul sau.



Dezvoltarea simtului olfactiv 


Senzatiile olfactive sunt rezultatul stimularii receptorilor olfactivi de catre anumite substante ce se gasesc in stare gazoasa sau sub forma de vapori.

Pentru rafinarea simtului olfactiv se folosesc 2 seturi a cate 4-5 cutiute continand substante olfactive (noi am folosit 5 astfel de cutiute per set). Am utilizat cutiute de la ouale kinder in care am pus vata impregnata cu diferite arome (vanilie, lamaie, doua arome de parfum femeiesc si unul barbatesc). Se pot folosi de asemenea pe post de arome (daca aveti posibilitatea) la fel de bine si mirodenii proaspete, eu chiar le-as fi preferat pe acestea mai degraba (cele uscate nu au un miros atat de pronuntat) si anume: cimbru, rozmarin, patrunjel, ceapa verde, marar, menta sau o alta categorie cum ar fi otet, cafea prajita, scortisoara, etc. Eu nu aveam la indemana la momentul respectiv aceste bunatati astfel incat m-am rezumat la ceea ce aveam acasa. Cutiutele se pot perfora la un capat facandu-le cateva orificii pentru a facilita activitatea insa eu am ales sa nu o fac pentru ca mirosurile sa nu se raspandeasca prin casa si sa putem relua activitatea si intr-o alta zi.



montessori




Prima data i-am explicat ca avem doua cosulete continand cateva "cutiute mirositoare" iar fiecare cutiuta din cosuletul din stanga are o pereche corespunzatoare in cosuletul din dreapta. 
A luat o cutiuta din stanga, a deschis-o si a mirosit, iar apoi a luat din cosuletul din dreapta rand pe rand cutiutele la mirosit. Cand i-a gasit perechea le-a pus pe covoras una langa cealalta. La fel a procedat pentru toate cutiutele ramase. Aici puteti urmari un filmulet de prezentare al acestei activitati.


( 3 ani si 6 luni )



Dezvoltarea simtului gustativ


Senzatiile gustative apar ca rezultat al stimularii receptorilor gustativi de catre insusirile chimice ale substantelor dizolvate in saliva sau solutie apoasa si care in mod obisnuit sunt substante alimentare. Pentru ca o substanta sa poata stimula receptorii gustativi este necesar ca ea sa aiba insusirea de a se dizolva in apa. La om sunt prezente cele 4 gusturi de baza: dulce, acru, amar, sarat.

Pentru aceasta activitate i-am pregatit 4 boluri in care am pus: zahar (pentru gustul dulce), sare (pentru gustul sarat), zeama de lamaie (pentru gustul acru) si cacao (pentru gustul amar). Alaturat i-am pus la dispozitie o mica carafa cu apa pentru a dizolva continutul fiecarui bol. In cosuletul din stanga am asezat 4 perechi de sticlute goale in care urma sa toarne lichidele la final. Am dorit sa il implic si pe el in pregatirea materialelor de lucru deoarece l-am considerat util nu atat pentru activitatea de transfer (care nici ea nu este deloc de neglijat) ci pentru a vedea intregul proces de lucru. 






Inainte de inceperea activitatii a dorit sa guste din fiecare continut, iar astfel am profitat de ocazie ca sa repetam denumirile gusturilor: dulce, acru, amar, sarat. I-a placut nespus de mult aceasta!



( 3 ani )
Degustand continutul fiecarui bol

( 3 ani )
Dizolva cu apa (amestecand apoi ) continutul bolurilor

( 3 ani )
Rand pe rand a umplut sticlutele perechi cu solutiile rezultate:
2 sticlute cu solutie dulce, 2 sticlute cu solutie acra,
2 sticlute cu solutie sarata si alte 2 sticlute cu solutie amara

( Pentru a putea face transferul de lichid a turnat continutul bolului in carafa )


Atunci cand sticlutele au fost pregatite ne-am jucat in doua moduri:
  • prima data a degustat cate o sticluta denumind gustul resimtit (dulce, acru, amar, sarat).
  • a doua oara a asociat sticlutele din primul set cu cele din al doilea set pe baza simtului gustativ. (in loc de cacao v-as recomanda apa tonica sau altceva cu gust amar deoarece pudra de cacao coloreaza apa iar sticlutele fiind transparente se vede continutul sau o alta varianta ar putea fi opacizarea sticlutelor cu autocolant rosu/albastru).

Ca si extensie la aceasta activitate se pot folosi diverse alimente (in care se pot include desigur fructe si legume):

  • se ofera cateva alimente pe o farfurie avand cele 4 gusturi de baza iar copilul le va clasifica in functie de gustul pe care il au (dulce, acru, amar, sarat).
  • cu ochii inchisi va gusta din fiecare aliment spunand ce aliment a gustat din cele de pe farfurie.


Va multumim ca ne-ati urmarit si va asteptam si la articolele viitoare!



Aici veti putea citi despre :


Dezvoltarea simtului auditiv

Dezvoltarea simtului vizual

Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...